Hae!

Mökkiolympialaiset ja pihapelit – Parhaat lajit & vinkit järjestämiseen 🌞

Mökkiolympialaiset! Eikö kuulostakin mukavalta? 🏕️🏆

Vai etsitkö kenties mökkiolympialais ohjeiden sijaan yksinkertaisesti vain parhaita mökkipelejä tai pihapelejä? Jatka siitä huolimatta lukemista! Samaiset lajit toimivat erinomaisesti tässäkin tarkoituksessa.

Mökkielämä, kisailu, ja pihapelit yhdistettynä luovat loputtoman määrän mahdollisuuksia hauskanpitoon ja yhdessäoloon.

Mutta mitä mökkiolympialaiset oikein ovat ja kuinka voit järjestää omat kisasi?

Lue alta lisää ja valmistaudu kesän hauskimpaan tapahtumaan! 🌞🎉

Parhaat mökkiolympialaislajit (säännöt alempana👇)

  1. Veden kanto
  2. Kynä pulloon
  3. Mölkky
  4. Kroketti
  5. Petankki
  6. Tarkkuusheitto
  7. Aarrejahti
  8. Saappanheitto
  9. Tikanheitto
  10. Krusifiksi
  11. Vesi-ilmapallon kuljetus
  12. Pussihyppely
  13. Oma laji

Tarkemmat säännöt lajeihin alempana! 👇

Mitä ovat mökkiolympialaiset?

Mökkiolympialaiset ovat joukko leikkimielisiä kilpailuja ja pihapelejä, jotka järjestetään mökkimiljöössä. Tyypillisesti kisailu tapahtuu mökin pihalla, joten samaiset pelit toimivat erinomaisesti yksinäänkin mökkipeleinä tai pihapeleinä.

Mökkiolympialaiset ovat erinomainen tapa viettää aikaa perheen ja ystävien kanssa, harrastaa liikuntaa ja nauttia ulkoilmasta. 🏡⚽️🌳

Mökkiolympialaisten lajit voivat vaihdella aina mukana olevien henkilöiden mieltymysten, mökin sijainnin ja käytettävissä olevien varusteiden mukaan.

Lajeja voi olla esimerkiksi mölkky, petankki, kävyt koriin tai vaikkapa tikanheitto. Tästä artikkelista löydät parhaat mökkipelit, pihapelit ja olympilaislajit!

Mökkiolympialaisten koko idea on pitää hauskaa ja nauttia yhdessäolosta, joten valitse lajit, joista kaikki nauttivat. 🎯🏸🎣🚣‍♂️💦

Miten järjestää omat mökkiolympialaiset?

1. Lajien valinta ja suunnittelu

Aloita suunnittelu valitsemalla lajit. Lajien valinnassa kannattaa ottaa huomioon mm. peliympäristö, sekä porukka jolla olympialaiset järjestetään.

Mieti mökkisi ympäristöä ja mitä mahdollisuuksia se tarjoaa. Onko siellä paljon tilaa ulkopeleille kuten mölkylle tai saappaanheitolle? Mitä varusteita ja millaisella porukalla ollaan liikenteessä? Ole luova ja mieti, mikä sopisi parhaiten juuri teidän porukallenne. 🌲🌊🧭

Suosittelen valitsemaan lajit siten, että niitä voi pelata joukkueissa! Etenkin jos porukka on suurehko (yli 5 henkeä). Tiimeissä pelaaminen vauhdittaa pelejä, vähentää odottelua, ja tekee peleistä hauskempia! Joukkueilla pelatessa myös voittajia on enemmän! Tiimissä on hauskaa tehdä yhteistyötä, ja se on myös oivallinen tapa tutustua ihmisiin ja luoda ryhmähenkeä! Jos porukassanne on henkilöitä, jotka eivät tunne toisiaan kovin hyvin, niin suosittelenkin sijoittamaan heidät samaan joukkueeseen!

Sopiva koko joukkueille riippuu pelaajien määrästä, mutta 3-5 joukkuetta, joissa on 2-4 henkilöä per joukkoe on hyvä lähtökohta.

2. Säännöt ja turvallisuus

Kun lajit on valittu, on aika laatia säännöt. Sääntöjen tulee olla selkeitä ja ymmärrettäviä kaikille.

Tässä artikkelissä löydät selkeät perussäännöt jokaiselle ehdottamallemme lajille.

Sääntöjä kannattaa aina soveltaa porukan koon ja muiden rajoitusten mukaisesti, jotta kaikilla olisi hauskaa.

Älkää valitko lajeja, joissa on suuri todennäköisyys loukkaantumiselle. Kannattaa ottaa huomioon, että loukkaantumisen todennäköisyys eri lajeissa voi riippua esimerkiksi pelaajien iästä ja fyysisestä kunnosta. 12 vuotias lapsi tuskin loukkaantuu kuperkeikkoja tehdessä, mutta 80 vuotiaalle mummolle en samaa suosittelisi!

3. Aikataulu

Laadi aikataulu mökkiolympialaisille. Jos lajeja on paljon, saattaa olla hyvä jakaa ne useammalle päivälle. Suosittelen pitämään olympialaisten pituutena noin 1-2 tuntia (per päivä), näin ne eivät käy liian pitkäveteisiksi. Tämä tarkoittaa ehkäpä 3-5 lajia (per päivä).

Muista varata aikaa myös rentoutumiseen ja yhdessäoloon – kaiken ei tarvitse olla kisailua!

4. Palkinnot

Mökkiolympialaisissa voi ja kannattaa jakaa myös palkintoja.

Mökkiolympialaisissa ei tarvitse keskittyä kalliisiin palkintoihin, vaan usein parhaat palkinnot ovat itsetehtyjä tai symbolisia.

Esimerkiksi mökkiolympialaisten voittaja voisi saada oman, koristellun paikan mökin seinältä tai erikoisen “mestarin” hatun käyttöönsä seuraavan päivän ajaksi.

Olympialaisten voittajajoukkue voittajien palkintohatut päässä.
Olympialaisten voittajajoukkue voittajien palkintohatut päässä.

5. Ruoka ja juoma

Hyvän meiningin ylläpitämiseksi on tärkeää, että ruokaa ja juomaa on tarjolla.

Grillaaminen tai yhteinen ruoanlaitto onkin usein oleellinen osa mökkiolympialaisia.

Voit myös sisällyttää ruoanlaiton osaksi kisaa – esimerkiksi parhaan grilliherkun tai leirinuotion lettutaikinan valmistus voivat olla omia lajejaan!

Psst. Vilkaise täältä vinkit ruoanlaittoon mökillä!

6. Valmistelut ja järjestelyt

Viimeisenä, muttei vähäisimpänä, tulee itse tapahtuman valmistelut.

Merkitse tai selitä kilpailualueet selkeästi, varmista että kaikki tarvittavat varusteet ovat saatavilla ja että kaikki osallistujat tietävät milloin ja missä mökkiolympialaiset alkavat.

Mieti myös, miten pidät kirjaa pisteistä ja miten pisteet lasketaan. Esimerkiksi kynä ja paperi toimivat erinomaisesti kirjanpitoon.

Pisteiden lasku: Pisteiden laskuun ehdotan, että jokaisen lajin voittajajoukkue saa 3 pistettä, toiseksi tullut joukkue saa 2 pistettä, kolmanneksi tullut joukkue saa yhden pisteen ja loput joukkueet jäävät pisteittä.

Noniin, siirrytäämpäs sitten itse lajeihin!

🥇 Mökkiolympialaislajit 🥇

1. Kynä pulloon

Kynä pulloon on laji, joka toimii yksin tai yhdessä. Peli on hyvin yksinkertainen ja ei vaadi paljoa välineitä: kynä sidotaan roikkumaan vyötäröltä narusta, ja se pitää sujauttaa pullonsuusta sisään mahdollisimman nopeasti, koskematta kynään tai naruun käsillä. Joukkueena pelattaessa naru sidotaan jokaisen joukkueen jäsenen vyötärölle, siten että kynä roikkuu narusta joukkueen keskellä.

Olympialaisjoukkue sovittelemassa kynää pulloon.
Olympialaisjoukkue sovittelemassa kynää pulloon.

Tässä vielä yksityiskohtaisemmat ohjeet pelin pelaamiseen (selitän joukkueversion säännöt, mutta yksittäin pelattaessa laji toimii muuten samoin, paitsi että kynä roikkuu vain yhden pelaajan vyötäröltä tämän haarojen välissä):

  • Hanki välineet: Tarvitset tyhjän pullon, ohuehkoa narua, kynän, sekä ajanottovälineen (kännykkä tai kello)
  • Sido naru: Jokaisen pelaajan vyötärölle sidotaan naru, ja narut sidotaan yhteen joukkueen keskeltä. Kynä sidotaan roikkumaan keskeltä, siitä kohdasta mistä narut on sidottu yhteen. Vaihtoehtoisesti voit myös sitoa keskeltä roikkumaan lyhyen narun, josta kynä roikkuu. Mitä pidemmät narut, sitä vaikeampaa kynä on saada pulloon. Sido myös narut vyötäröille todella löysästi. Tällöin ensimmäisen joukkueen pelattua he voivat vain ‘riisua’ narun päältään, ja seuraava joukkue voi ‘pukea’ sen päälle. Näin säästät narua sekä vaivaa, ja teet pelistä myös reilun, sillä kaikille joukkueille tulee automaattisesti yhtä pitkät narut.
  • Valmistele pelipaikka: Sijoita pullo sopivaan paikkaan ja valitse aloituspaikka, josta joukkueet lähtevät liikkeelle. Suosittelen, että peli aloitetaan vaikkapa noin 20 metrin päässä pullosta, ja kynä pitää joukkueena kuljettaa pullon luokse ja sitten sujauttaa pullonsuusta sisään. Jos käytät muovipulloa, tai pullo on muutoin vaarassa kaatua, voit laittaa pullon pohjalle hieman vettä. Tällöin se pysyy paremmin pystyssä.
  • Muita vapaahetoisia sääntöjä: Mitä jos pullo kaatuu, kynä osuu maahan tai naru katkeaa? Voit valita rangaistuksia tällaisiin tilanteisiin. Rangaistus voi vaikkapa olla, että joukkueen täytyy palata aloituspaikkaan ennen jatkamista, mikä tietenkin maksaa aikaa.
  • Valitse ajan ottaja: Jonkin toisen tiimin pelaaja toimii ajan ottajana. Kun pelaajat ja ajanottaja ovat valmiita, ajanottaja sanoo vaikkapa “Aika alkaa nyt!” käynnistäen pelin (ja tietenkin alkaa ottamaan aikaa).
  • Pelaa peliä: Kun peli alkaa, joukkuuen tehtävänä on kuljettaa kynä mahdollisimman nopeasti pullon luokse, ja sujauttaa se pullonsuusta sisään koskematta naruun, kynään, tai pulloon (ja myös antamatta kynän osua maahan ja kaatamatta pulloa). Ajanottaja pysäyttää ajan, kun kynä on saatu pulloon.

Pisteet: Pelin voittaa joukkue, joka saa kynän nopeiten pulloon. Jos noudatat ehdottamaani pisteiden laskutapaa, nopeimmalle joukkueelle annetaan 3 pistettä, toiseksi nopeimmalle 2 pistettä, kolmanneksi nopeimmalle 1 piste, ja loput joukkueet jäävät pisteittä.

2. Veden kanto

Veden kanto on hauska laji, joka ei tarvitse paljoa välineitä ja soveltuu hyvin joukkoelajiksi! Lyhyesti veden kanto toimii siten, että vedenkantajan silmät sidotaan, ja sitten hänen täytyy kuljettaa piripintaan täytettyä vesiastiaa esteradan läpi tiimikavereiden suullisten ohjeiden avulla. Lopuksi pisteet jaetaan nopeuden mukaan, sekä sen perusteella, että mille tiimille jäi eniten vettä jäljelle.

Veden kantaja valmiina lähtöön, ja joukkuetoveri valmiina ohjeistamaan.
Veden kantaja valmiina lähtöön, ja joukkuetoveri valmiina ohjeistamaan.

Tässä tarkemmat ohjeet ja vinkit pelin järjestämiseen:

  • Valitse väline, jolla vettä kannetaan. Tähän soveltuu hyvin vaikkapa kertakäyttömuki, ämpäri, tai vati. Mikä vain muukin astia, jossa vettä voi kuljettaa, soveltuu tähän peliin. Erilaiset astiat muokkaavat peliä hieman erilaiseksi. Kertakäyttömukit toimivat tässä hyvin, sillä jokaisella joukkueella voi olla oma muki, joissa jäljelle jääneen veden määrää on helppo verrata pelin lopussa.
  • Valitse väline, jolla silmät sidotaan. Tähän soveltuu vaikkapa sopiva huivi.
  • Suunnittele ja valmistele esterata. Varmista, että kaikki pelaajat ymmärtävät koko radan. Radalle voi sijoittaa vaikkapa esteitä, jotka täytyy ylittää, alittaa tai kiertää. Älä tee radasta liian vaikeaa, sillä se pitää pystyä selvittämään silmät sidottuna pelkin puhutuin ohjein. Vältä myös vaarallisia esteitä, joissa voisi vaikkapa pudota korkealta tai taittaa nilkan.
  • Pelaa peliä. Tähän on ainakin kaksi eri vaihtoehtoa. Molemmat antavat kuitenkin sillä, että vedenkantajan silmät sidotaan, hän menee esteradan alkuun, ja hänelle annetaan piripintaan täytetty vesiastia. Jonkun muun joukkueen pelaaja toimii ajan ottajana (ota aikaa kännykällä tai sopivalla kellolla), ja käynnistää pelin.
    • Vaihtoehto 1, 1 vedenkantaja: Tässä versiossa vain yksi joukkueen jäsen kantaa vettä ja muiden tehtävä on ohjeistaa häntä. Kun ajanottaja sanoo “Aika alkaa nyt!”, vedenkantaja saa lähteä liikkeelle. Tämän jälkeen joukkueen jäsenet ohjeistavat vedenkantajaa suullisin ohjein esteradan läpi. Tavoitteena on selvittää rata mahdollisimman nopeasti, läikyttäen samalla vettä mahdollisimman vähän.
    • Vaihtoehto 2, vedenkantoviesti: Tässä versiossa kaikki joukkueen jäsenet pääsevät kantamaan vettä. Tässä versiossa on myös hyvä olla kaksi välinettä silmien sidontaan. Peli toimii muuten samoin kuin vaihtoehto 1, mutta kun ensimmäinen pelaaja on selvittänyt esteradan, hän antaa vesiastian toiselle pelaajalle (joka on sitonut silmänsä toisella silmien sidonta välineellä sillä aikaa kun ensimmäinen pelaaja on selvittänyt esterataa). Sitten toinen pelaaja lähtee liikkeelle, ja sama toistetaan jokaiselle joukkueen jäsenelle. Aika loppuu, kun kaikki ovat selvittäneet esteradan. Käyttäkää samaa vesiastiaa ja älkää täyttäkö sitä kesken viestin. Veden määrä tarkistetaan, kun kaikki joukkueen pelaajat ovat kantaneet sen esteradan läpi. Esteradan on myös hyvä alkaa ja päättyä samaan paikkaan, niin viesti sujuu luonnollisesti.

Pisteiden lasku:

Koska tässä lajissa seurataan sekä jäljelle jääneen veden määrää että aikaa, pisteiden laskuun on paljon vaihtoehtoja. Suosittelen, että molemmista tehtävistä (mahdollisimman lyhyt aika ja mahdollisimman paljon vettä jäljellä) jaetaan pisteet erikseen, niinkuin ne olisivat kaksi eri lajia. Tällöin pisteiden lasku pysyy selkeänä.

Tällöin siis tästä pelistä on jaossa tuplasti enemmän pisteitä, kuin muista lajeista. Voit toki halutessasi jakaa pisteet kahdella, jos haluat yhteispisteiden pysyvän samana kuin muissakin lajeissa.

Ei muuta kuin hauskoja vedenkantohetkiä! 🫗😎

3. Mölkky

Mölkky on suosittu suomalainen ulkopeli, joka usein sisältyy mökkien kesäaktiviteetteihin ja erilaisiin ulkotapahtumiin. Sitä pelataan yleensä tasaisella nurmialueella tai hiekkapohjaisella alustalla. Mölkyn pelaamiseen tarvitset mölkkysetin.

Pelin tarkoituksena on kaataa erilaisia numeroituja puupalikoita, joita kutsutaan mölkyiksi, heittämällä niitä heittopuulla.

Mölkkyissä on numerot 1-12, ja jokainen mölkky on alussa asetettu pystyyn tietyssä järjestyksessä (joka näkyy yllä kuvassa). Pelaajat heittävät vuorotellen heittopuuta, yrittäen kaataa mölkkyjä.

Mölkyssä pisteet lasketaan seuraavasti:

Jos heittäjä kaataa vain yhden mölkyn, hän saa siihen kirjoitetun numeron verran pisteitä. Jos heittäjä kaataa useamman kuin yhden mölkyn, hän saa pisteitä kaatamansa mölkkyjen määrän verran. Jos heittäjä ei kaada yhtään mölkkyä, hän ei saa pisteitä.

Mölkyt nostetaan ylös aina siinä kohdassa, mihin ne ovat heittokapulan heiton seurauksena lentäneet ja vierineet. Niitä ei siis järjestetä alkuperäiseen järjestykseen kesken pelin, vaan pelin edetessä ne yleensä hajaantuvat yhä laajemmalle alueelle.

Pelin voittaa ensimmäisenä tarkalleen 50 pistettä (ei siis saa mennä yli 50:en) saavuttanut joukkue tai pelaaja.

Jos joku menee yli 50 pisteen, hänen pistemääränsä palaa 25:een. Voittoon tarvitaan aina tarkat 50 pistettä.

Mölkkyä voi pelata yksilö- tai joukkuepelinä, ja se tarjoaa hauskaa ja kilpailullista toimintaa kaikenikäisille pelaajille. Joukkueena pelattaessa joukkueen pelaajat heittävät heittokapulaa vuorotellen.

Sääntöjä voi hieman soveltaa oman peliryhmän mieltymysten mukaan, mutta yllä olevat säännöt ovat perinteisiä mölkky-sääntöjä.

Pisteet olympialaisissa: Voittajajoukkue on se, joka ensimmäisenä (vähimmillä heitoilla) saa tarkalleen 50 pistettä. Tämä joukkue saa mökkiolympialaisissa 3 pistettä, jos seuraat ehdottamaani pisteidenlaskutapaa. Toinen joukkue, joka saa tarkalleen 50 pistettä mölkyssä, saa 2 pistettä olympialaisissa, kolmas joukkue saa yhden pisteen, ja loput joukkueet jäävät pisteittä.

4. Kroketti

Kroketti on perinteinen englantilainen puistopeli, jota voi pelata myös mökkiolympialaisissa. Peliä pelataan nurmialustalla eri värisillä mailoilla ja palloilla.

Tavoitteena on käyttää omaa mailaa lyömällä palloa läpi eri porttien ja lopulta osua viimeiseen porttiin ennen vastustajaa.

Kroketin pelaamiseen tarvitset Krokettivälineet.

Kroketin säännöt lyhyesti:

  1. Peliä pelataan kahden tai useamman pelaajan joukkueina tai yksilöinä.
  2. Kukin pelaaja saa yhden mailan ja yhden pallon.
  3. Pelikentällä on useita portteja, joiden läpi pallojen tulee kulkea järjestyksessä.
  4. Jokaisen pelaajan tavoitteena on käyttää omaa mailaansa lyömällä palloa läpi porttien.
  5. Pelaajan vuoro alkaa lyömällä omaa palloa lähimmästä portista.
  6. Pallon tulee kulkea portista läpi kokonaan ennen kuin se voi siirtyä seuraavaan porttiin.
  7. Jos pelaaja osuu toisen pelaajan palloon, hän voi “törmäyslyönnillä” siirtää sen haluamaansa paikkaan.
  8. Kun pelaaja on saanut oman pallonsa läpi kaikista porteista, hänen tulee osua viimeiseen porttiin (nimeltään “finiši”) voittaakseen pelin.
  9. Voittaja on se pelaaja tai joukkue, joka saavuttaa finišin ensimmäisenä.

Nämä ovat yleisimmät kroketin säännöt, mutta on olemassa myös erilaisia pelivariaatioita ja lisäsääntöjä, jotka voivat vaihdella eri pelimuodoissa.

Pisteet olympialaisissa: Voittajajoukkue saa mökkiolympialaisissa 3 pistettä, jos seuraat ehdottamaani pisteidenlaskutapaa. Toinen joukkue saa 2 pistettä, kolmas joukkue saa yhden pisteen, ja loput joukkueet jäävät pisteittä.

5. Petankki

Petankki on ulkoilupeli, jota pelataan yleisesti mökkiolympialaisissa ja muissa rentouttavissa tilaisuuksissa.

Petankkia voi pelata eri ikäiset ja kuntoiset pelaajat, mikä tekee siitä suositun valinnan yhteisiin tapahtumiin.

Petankkia pelataan tasaisella hiekkapohjaisella tai nurmikkoalustalla. Peli koostuu kahdesta tai useammasta joukkueesta, joilla on joukkueen jäseniä yleensä 2-3.

Jokaisella joukkueella on joukkueen kapteeni.

Pelin tavoitteena on heittää metallisia kuulia mahdollisimman lähelle pientä puista tai metallista kohdetta, nimeltään maalipallo eli snadi.

Joukkue, jonka pallo on lähimpänä snadia, saa pisteitä.

Pelisäännöt ovat seuraavat:

  1. Arvotaan ensimmäinen joukkue, joka aloittaa pelin.
  2. Joukkueen kapteeni heittää snadin pelikentälle. Snadi tulee heittää vähintään noin 5-10 metrin päähän heittopaikasta, joka rajataan selkeästi.
  3. Ensimmäinen pelaaja heittää yhden metallisen kuulansa mahdollisimman lähelle maalipalloa.
  4. Sitten vastustavan joukkueen pelaaja heittää pallonsa mahdollisimman lähelle maalipalloa, tai yrittää lyödä vastustajan palloja pois. Heittovuoro on sillä joukkueella, jonka kuula on kauempana snadista.
  5. Peli jatkuu, kunnes kaikki pallot on heitetty.
  6. Voittajajoukkue saa pisteitä jokaisesta pallosta, joka on lähempänä snadia kuin vastustajan lähin pallo. Pisteitä voi saada useamman, jos useampi oma pallo on lähempänä kuin vastustajan paras pallo.
  7. Kierroksen jälkeen jonkin toisen tiimin kapteeni heittää snadin uuteen paikkaan, ja näin alkaa uusi kierros.
  8. Pelissä sovitaan etukäteen pelin voittoon tarvittavien pistemäärä, ja peli jatkuu, kunnes joku joukkue saavuttaa voittopistemäärän.

Näillä säännöillä petankki voi tuoda mukavaa kilpailua ja hauskoja hetkiä mökkiolympialaisiin tai muihin vapaa-ajan tapahtumiin.

Pisteet olympialaisissa: Voittajajoukkue saa mökkiolympialaisissa 3 pistettä, jos seuraat ehdottamaani pisteidenlaskutapaa. Toinen joukkue saa 2 pistettä, kolmas joukkue saa yhden pisteen, ja loput joukkueet jäävät pisteittä.

6. Tarkkuusheitto

Tarkkuusheitto on yksi mökkiolympialaislajien hauskoista ja rennoista peleistä, joka ei vaadi paljoa välineitä.

Peliä voi pelata monella eri tavalla ja eri välinein, mutta keskityn tässä versioon, jossa tarkoituksena on heittää käpyjä ämpäriin. Kävyt ovat kevyitä ja eri muotoisia, mikä tuo heittämiseen haastetta ja arvaamattomuutta, mikä tasoittaa peliä!

Peliä pelataan pelaajien tai joukkueiden välillä. Käpyjä kerätään tietty määrä pelaajaa tai joukkuetta kohden (esim. 5 kappaletta per pelaaja), ja niitä heitellän heittopaikasta ämpäriin vuorotellen. Voittajajoukkue on tietenkin se, joka onnistuu heittämään eniten käpyjä ämpäriin.

Peliä pelataan seuraavasti (näitä sääntöjä saa tietysti soveltaa omien tarpeiden mukaisesti):

  1. Kokoa välineet: Tarvitset ämpärin (tai jonkin muun korin), sekä vaikkapa 5 käpyä heittäjää kohden (jos joukkueissa on 4 henkeä, niin kerää 20 käpyä).
  2. Järjestä pelialue: Valitse heittopaikka ja sijoita ämpäri sopivalle etäisyydelle, vaikkapa noin 5 metrin päähän.
  3. Arpokaa joukkueiden järjestys (tai päättäkää järjestys jollain muulla tavoin).
  4. Aloittakaa peli: Ensimmäisen joukkueen ensimmäinen pelaaja heittää omat käpynsä heittopaikalta ämpäriä kohti. Tämän jälkeen saman joukkueen seuraava pelaaja heittää omat käpynsä. Tätä jatketaan, kunnes kaikki joukkueen pelaajat ovat heittäneet käpynsä. Tämän jälkeen ämpäriin osuneet kävyt lasketaan, ja tämä on pistemäärä jonka joukkue pelissä saa.
  5. Seuraavaksi vuorossa oleva joukkue toimii samoin, ja peliä jatketaan, kunnes kaikki pelaajat ja joukkueet ovat olleet heittovuorossa.
  6. Lopuksi verrataan joukkueiden saamia pisteitä (eli ämpäriin osuneiden käpyjen lukumäärää). Joukkue, jolla on eniten pisteitä, voittaa pelin.

Peliä voi tarvittaessa soveltaa omien mieltymysten mukaan. Heittojärjestystä voi esimerkiksi muuttaa siten, että eri joukkueet ja pelaajat heittävät käpyjä vuorotellen. Tämä hankaloittaa pisteiden laskua hieman (jonkun täytyy pitää kirjaa osumista), mutta voi tehdä pelistä kilpailullisemman ja hauskemman!

Pisteet olympialaisissa: Voittajajoukkue saa mökkiolympialaisissa 3 pistettä, jos seuraat ehdottamaani pisteidenlaskutapaa. Toinen joukkue saa 2 pistettä, kolmas joukkue saa yhden pisteen, ja loput joukkueet jäävät pisteittä.

7. Aarrejahti

Aarteen etsintää yksittäin
Aarteen etsintää yksittäin

Aarrejahti on jännittävä ja hauska peli, jota voi pelata mökkiolympialaisissa. Tässä pelissä pelaajat etsivät piilotettuja aarteita ja kilpailevat siitä, kuka löytää ne ensimmäisenä.

Peli voi olla erityisen jännittävä, kun se järjestetään ulkona luonnonkauniissa ympäristössä.

Aarrejahti-pelin säännöt voivat vaihdella paljonkin, mutta keskityn tässä hauskaan vaihtoehtoon, jota pelataan joukkueina ja joka toimii myös juomapelinä!

Tässä on eräät hauskat säännöt aarrejahtiin:

  1. Valitkaa aarteet: Tässä versiossa jokainen pelaaja valitsee omista juomistaan peliin sopivan. Mieto alkoholijuoma, kuten 0,33l tölkki olutta, siideriä, tai lonkeroa on optimaalinen vaihtoehto. Toki myös alkoholittomat juomat ovat sallittuja niitä haluaville, ja lasten kanssa peliä voi pelata limupulloilla / tölkeillä tai vaikkapa suklaapatukoilla. Tärkeää on, että juomien tilavuus on sama kaikilla pelaajilla.
  2. Sopikaa pelialue: Alueen tulee olla kaikille selkeä, eikä sen kannata olla liian suuri.
  3. Pelin aloitus: Arretta ensin etsivä joukkue antaa henkilökohtaiset aarteensa (juomansa) muille pelaajille ja menee pois näköpiiristä. Sitten muut pelaajat piilottavat nämä aarteet pelialueelle. Piilojen ei tule olla liian hyviä pelin kulun vuoksi, ja hyvä nyrkkisääntö onkihn, että niiden pitää olla näkyvissä oikeasta suunnasta katsottuna (niitä ei siis saa piilottaa esimerkiksi jonkin esineen alle siten että se täytyy siirtää aarteen löytämiseksi). Kun aarteet (juomat) on piilotettu, niitä etsivä joukkue kutsutaan takaisin paikalle.
  4. Pelin pelaaminen: Joukkueen tavoitteena on löytää sekä juoda aarteet (juomat) mahdollisimman nopeasti. Jonkin toisen joukkueen pelaaja ottaa aikaa ja aloittaa aarrejahdin sanomalla “Aika alkaa nyt!”. Aika pysäytetään, kun kaikki juomat on juotu ja tyhjät tölkit/pullot on tuotu ennalta määrättyyn paikkaan ajan ottajan näkyviin.
  5. Kohdat 3. ja 4. toistetaan jokaiselle joukkueelle. Voittaja on se joukkue, joka suoriutui tehtävästä nopeiten!

Pelin alussa on hyvä myös sopia, että jonkin tietyn ajan jälkeen piilopaikoista saa vinkkejä piilottajilta, jos aarteita ei meinaa löytyä. Muutoin peli saattaa venähtää liian pitkäksi. Sopiva aika tähän lienee 3-5 minuuttia.

Aarteen etsintää joukkueena
Aarteen etsintää joukkueena

Aarrejahti on hieno tapa yhdistää seikkailua ja kilpailua mökkiolympialaisissa. Se innostaa pelaajia tutkimaan ympäristöä ja tarjoaa jännitystä ja hauskuutta kaikenikäisille osallistujille.

Pisteet olympialaisissa: Voittajajoukkue saa mökkiolympialaisissa 3 pistettä, jos seuraat ehdottamaani pisteidenlaskutapaa. Toinen joukkue saa 2 pistettä, kolmas joukkue saa yhden pisteen, ja loput joukkueet jäävät pisteittä.

8. Saappaanheitto

Saappaanheitto on perinteinen ulkopeli, joka usein esiintyy mökkiolympialaisissa.

Tässä pelissä osallistujat kilpailevat heittämällä saappaita mahdollisimman pitkälle tai tarkasti tavoiteltuun kohteeseen.

Seuraavaksi kerron lyhyesti saappaanheiton säännöt:

  1. Heittoalue: Pelissä on erityinen heittoalue, joka on yleensä tasainen ja avoin alue, jossa ei ole esteitä tai ihmisiä. Tämä alue on merkitty selvästi.
  2. Saappaiden valinta: Jokainen pelaaja voi käyttää omaa saapastaan, joka on yleensä kumisaapas tai vastaava jalkine. Saappaan koko ja paino voivat vaihdella pelaajien mieltymysten mukaan, tai sitten kaikki voivat heittää samaa saapasta.
  3. Heittotekniikka: Pelaajan tavoitteena on heittää saapas mahdollisimman pitkälle tai tarkasti ennalta sovittuun maaliin.
  4. Mittaus: Saappaanheitossa käytetään mittanauhaa tai muuta mittausmenetelmää heiton pituuden mittaamiseen tai tarkkuuden mittaamiseen.
  5. Pistelasku: Pelaajat saavat pisteitä heittonsa perusteella. Pisimmän tai tarkimman heiton tehnyt pelaaja tai joukkue saa eniten pisteitä. Pisteet voidaan laskea joko yksittäisten heittojen perusteella tai pelaajien kokonaispisteinä useiden heittokierrosten jälkeen.

Näillä säännöillä voit järjestää saappaanheiton osaksi mökkiolympialaisia ja nauttia tästä hauskasta ja kilpailullisesta ulkopelistä!

Pisteet olympialaisissa: Voittajajoukkue saa mökkiolympialaisissa 3 pistettä, jos seuraat ehdottamaani pisteidenlaskutapaa. Toinen joukkue saa 2 pistettä, kolmas joukkue saa yhden pisteen, ja loput joukkueet jäävät pisteittä.

9. Tikanheitto

Tikanheitto on perinteinen ja suosittu mökkiolympialaislaji, jossa pelaajien tavoitteena on heittää tikat tarkasti maalitauluun saadakseen mahdollisimman korkeat pisteet. Tikanheittoon tarvitset tikkataulun ja tikat.

Tikanheitto sopii hyvin erilaisten ikäryhmien ja taitotasojen pelaajille ja tarjoaa mukavaa ajanvietettä mökkireissuilla ja ulkoiluhetkillä. Se on hauska ja kilpailuhenkinen mökkiolympialaislaji, joka vaatii tarkkuutta ja keskittymistä!

Tikanheiton säännöt ovat melko yksinkertaiset:

  1. Pelaajat heittävät vuorotellen tikkoja maalitauluun.
  2. Jokaisella heittokierroksella pelaajalla on yleensä kolme tai viisi tikkaa, jotka hän heittää peräkkäin.
  3. Heittomatka voi vaihdella säännöistä ja pelaajien sopimuksesta riippuen, mutta tärkeää on että pelaajat heittävät tikat taululle tietyltä ennalta sovitulta etäisyydeltä. Tyypillinen heitto etäisyys on viitisen metriä.
  4. Tikkaa heittäessä pelaajan on tarkoitus saada mahdollisimman korkea pistemäärä. Pistemäärä määräytyy sen mukaan, mille alueelle tikka osuu taululla. Tavallisella tikkataululla pisteitä saa sitä enemmän, mitä lähemmäs taulun keskusta osuu.
  5. Tikan on jäätä tauluun kiinni. Jos tikkatauluun osuu esimerkiksi kärki alaspäin ja tikka putoaa maahan, heitosta ei saa pisteitä.
  6. Pelaaja laskee yhteen kaikki tikat, jotka ovat osuneet tauluun, ja kirjaa pistemäärän.
  7. Pelaajat voivat sopia etukäteen, kuinka monta kierrosta pelataan, ja voittaja on se pelaaja tai joukkue, jolla on korkein pistemäärä pelin päättyessä.

Pisteet olympialaisissa: Voittajajoukkue saa mökkiolympialaisissa 3 pistettä, jos seuraat ehdottamaani pisteidenlaskutapaa. Toinen joukkue saa 2 pistettä, kolmas joukkue saa yhden pisteen, ja loput joukkueet jäävät pisteittä.

10. Krusifiksi

Krusifiksi -peli on mökkiolympialaislaji, jossa kilpailijoiden tarkoituksena on pysyä mahdollisimman pitkään seisaaltaan kädet vaakatasossa sivuilla pitäen painoja, kuten vesitonkkia tai vesiämpäreitä, käsissään. Tarkoituksena on testata kilpailijoiden kestävyyttä ja kehonhallintaa.

Krusifiksi-pelin säännöt ovat seuraavat:

  1. Kilpailijat asettuvat seisaaltaan tasaiselle alustalle, joko ulkona tai sisätiloissa.
  2. Pelaajat pitävät käsissään painoja, esimerkiksi vesitonkkejä. Painojen tulee olla tasapainossa ja samanpainoisia kaikilla kilpailijoilla.
  3. Pelaajien tulee pysyä paikallaan ja pitää kädet vaakatasossa niin pitkään kuin mahdollista.
  4. Kilpailun aikana kilpailijoilla ei ole lupa liikuttaa käsiään tai antaa painojen tippua.
  5. Voittajaksi julistetaan kilpailija, joka pysyy kauiten kädet vaakatasossa ja pitää painot käsissään.

Joukkueina pelattaessa mökkiolympialaisjoukkueista voidaan kustakin valkata yksi vahvimmaksi oletettu henkilö, ja näin valitut edustajat voivat kisata vastakkain. Voittajajoukkue on se, jonka kilpailija pysyy krusifiksissä kauiten. Toinen vaihtoehto on antaa jokaisen pelaajan pelata ja ottaa aikaa. Voittajajoukkue on se, jonka yhteenlaskettu aika on pisin.

Parasta tätä peliä pelatessa on kuitenkin, jos kaikki pelaajat pystyvät pelaamaan vastakkain samanaikaisesti. Näin kilpailuhenki maksimoituu!

Krusifiksi-peli vaatii kilpailijoilta kestävyyttä, keskittymistä ja voitonhalua. Se on fyysisesti sekä henkisesti haastava laji, joka voi olla osa monipuolista mökkiolympialaisten ohjelmaa.

Pisteet olympialaisissa: Voittajajoukkue saa mökkiolympialaisissa 3 pistettä, jos seuraat ehdottamaani pisteidenlaskutapaa. Toinen joukkue saa 2 pistettä, kolmas joukkue saa yhden pisteen, ja loput joukkueet jäävät pisteittä.

11. Vesi-ilmapallon kuljetus

Vesi-ilmapallon kuljetus on hauska ja vauhdikas peli, joka voi toimia erinomaisena lajina mökkiolympialaisissa. Tässä pelissä joukkueet kilpailevat kuljettaen vesitäytteisiä ilmapalloja radan läpi mahdollisimman nopeasti.

Säännöt:

  1. Pelaajat: Peliä pelataan vähintään kahden hengen joukkueina.
  2. Varusteet: Jokaisella joukkueella on yksi vesitäytteinen ilmapallo.
  3. Rata: Valitkaa kaikille selkeä ja haastava esterata, josta vesi-ilmapallo tulee kuljettaa.
  4. Pelin kulku: Peli alkaa, kun tuomari antaa merkin. Pelaajien tavoitteena on kuljettaa ilmapallo radan läpi mahdollisimman nopeasti, kuitenkin hajoittamatta palloa.
  5. Kuljetustekniikka: Sopikaa kuljetustekniikasta etukäteen. Hauska sääntö on esimerkiksi, että pallon kanssa ei saa kävellä/juosta, vaan sitä pitää kuljettaa heittämällä sitä pelaajalta toiselle. Pidemmät heitot lisäävät riskiä, mutta nopeuttavat kuljetusta.
  6. Virheet: Jos pallo hajoaa, rata pitää aloittaa alusta uudella pallolla, mutta aikaa ei aloiteta alusta.
  7. Voittaja: Voittajaksi julistetaan joukkue, joka kulkee radan läpi nopeimmin ilman, että ilmapallo puhkeaa.

Vesi-ilmapallon kuljetus on hauska ja osallistava peli, joka vaatii hyvää yhteistyötä ja taitoa. Se tarjoaa naurua ja jännitystä mökkiolympialaisiin, ja sen avulla voi luoda unohtumattomia hetkiä joukkueiden välille!

Pisteet olympialaisissa: Voittajajoukkue saa mökkiolympialaisissa 3 pistettä, jos seuraat ehdottamaani pisteidenlaskutapaa. Toinen joukkue saa 2 pistettä, kolmas joukkue saa yhden pisteen, ja loput joukkueet jäävät pisteittä.

12. Pussihyppely

Pussihyppely on hauska ja leikkimielinen mökkiolympialaislaji, joka testaa osallistujien kehonhallintaa ja koordinaatiota. Tässä lajissa osallistujat kilpailevat hyppimällä alakroppa pussissa jonkinlaisen radan läpi mahdollisimman nopeasti tai vähin hypyin.

Säännöt pussihyppelylle voivat vaihdella, mutta tässä on yleiset perussäännöt:

  1. Osallistujat seisovat lähtöviivalla, josta he aloittavat hyppimisen pussit vedettynä vyötärölle. Suuret jätesäkit ovat sopiva vaihtoehto pusseiksi.
  2. Tuomari aloittaa kisan: Joku toimii tuomarina ja sanoo vaikkapa “Aika alkaa nyt!”, lähettäen kilpailijat liikkeelle. Kilpailijat hyppivät pussissa mahdollisimman nopeasti maaliviivalle.
  3. Voittaja on nopein pelaaja.

Joukkueena pelatessa voidaan valita joukkueelle yksi edustaja. Toinen vaihtoehto on ottaa aikaa ja laskea joukkueen kaikkien pelaajien ajat yhteen. Voittajajoukkue on se, jonka yhteenlaskettu aika on lyhyin.

Pisteet olympialaisissa: Voittajajoukkue saa mökkiolympialaisissa 3 pistettä, jos seuraat ehdottamaani pisteidenlaskutapaa. Toinen joukkue saa 2 pistettä, kolmas joukkue saa yhden pisteen, ja loput joukkueet jäävät pisteittä.

13. Oma laji

Olympialaisiin voi ja kannattaa keksiä myös omia lajeja! Kannattaa kysellä osallistujilta, olisiko heillä hauskoja ehdotuksia!

Tässä muutamia bonus ehdotuksia:

  • Kottikärrykisa
  • Limbo
  • Twerkkaa pallo ulos laatikosta
  • Kuperkeikkakisa

Kottikärrykisaa pelataan perusversiona pareittain. Toinen on kottikärryn kuljettaja ja toinen toimii kottikärryn roolissa. Kuljettaja nappaa kärryä nilkoista, ja nostaa kärryn jalat ilmaan, käsien pysyessä maassa. Sitten kärry pitää kuljettaa jonkinlaisen radan läpi, siten että kärry kävelee käsillä ja kuljettaja kannattelee jalkoja. Voittajapari on se, joka suoriutuu radasta nopeiten. Jos tilaa on paljon, parit voivat myös aloittaa lähtöviivalta samaan aikaan lähtölaskennasta, ja voittaja on se pari joka pääsee ensimmäisenä maaliin. Tämä peli soveltuu parhaiten nuorille, ja sellaisille joilla ei ole ranteiden kanssa ongelmia. Käsin kävely voi olla ranteille rankkaa, ja pehmeä alusta kuten nurmikko tai pehmeä hiekka toimii parhaiten ja on turvallisin.

Limboa on perusversiona peli jota pelataan yksittäin, jossa pelaajien tulee kulkea taaksepäin taivutetussa asennossa tangon ali, joka on sijoitettu kahden tuen väliin. Tangon korkeutta lasketaan asteittain jokaisen kierroksen jälkeen. Pelaajat kulkevat yksi kerrallaan tangon ali, eivätkä saa koskea tankoa tai maata (muuta kuin jaloilla). Jos pelaaja koskettaa tankoa tai maata tai ei pysty menemään tangon ali, hän on poissa pelistä. Peli jatkuu, kunnes vain yksi pelaaja pystyy menemään onnistuneesti tangon ali sen matalimmalla korkeudella, ja hän on pelin voittaja.

Twerkkaa pallo ulos laatikosta on perusversiona yksittäin pelattava peli. Pelissä sidotaan lantiolle takamuksen päälle pahvilaatikko, jossa on pienehkö reikä. Laatikkoon laitetaan pelin alussa pallo (esim. pingispallo), ja pallo pitää saada ulos laatikosta twerkkaamalla. Voittaja on se, joka twerkkaa pallon nopeiten ulos. Pelissä voi jakaa myös tyylipisteitä 😉.

Kuperkeikkakisa on perusversiona yksittäin pelattava peli, jossa tavoitteena on selvittää rata mahdollisimman nopeasti liikkuen ainoastaan kuperkeikoin. Tässäkin pelissä nurmikko tai pehmeä hiekka toimii hyvin alustana. Rata voi olla vain vaikkapa parikymmentä metriä suoraa, kuperkeikat saattavat olla yllättävän hankalia!

Hauskoja pelejä!

Mökkiolympialaiset eivät vaadi suuria resursseja tai kalliita laitteita, vaan ne ovat täydellinen tapa viettää aikaa ystävien ja perheen kanssa luonnon keskellä.

Laita mökkikisaajat kilpailemaan leikkimielisissä lajeissa, kuten käpyjen heitossa, pussihyppelyssä, tai vaikka tikanheitossa.

Muista nauraa ja kannustaa toisia matkan varrella – tärkeintä on hauskanpito ja yhteinen ilo.

🏆🎉 Järjestä Mökkiolympialaiset tänä kesänä ja anna kaikkien osallistua ja loistaa omassa erityisessä lajissaan! 💪🌞

Muista jakaa tämä ohje kavereillesi vaikka somessa tai ryhmächatissa.

Lopuksi, toivotamme kaikille osallistujille onnea ja riemukkaita hetkiä Mökkiolympialaisten parissa! 🏅🎊

Nauttikaa kesästä, kilvoitelkaa leikkimielisesti ja luokaa muistoja, jotka säilyvät aina mielessänne! Hyvät mökkikisat kaikille! 🌿🌼🌻

Related Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *